I februari fraktades det 2,5 ton tunga ankaret från Lugnet ner till Grytholmen där det nu kan beskådas på Friluftsmuseet.

1998 bärgade Magnus Erngren ankaret från 14 meters djup utanför Jungfruhuvud.

De sista åren Gästrikland tillhörde kustflottan låg hon i ”malpåse” på en krigsförtöjningsplats vid Jungfruhuvud. Av någon för oss okänd anledning hade ankaret där hamnat på bottnen.

Gästrikland skrotades 1991 då hon bogserades till Spanien för upphuggning.

Fartyget sjösattes 1957 och var en så kallad ”landskapsjagare”. Tillsammans med Södermanland och Hälsingland var hon tyngdpunkten i den dåtida örlogsflottan.

Jagaren Gästrikland var 112 meter lång och 11 meter bred och hade ett deplacement på cirka 2000 ton. Det ångdrivna turbinmaskineriet gav henne en fart på 35 knop.

Gästrikland var marinens sista kvarvarande jagare.

Ankaret är en gåva till Hembygdsföreningen från Erngrens båtvarv på Lugnet.

 


Bli medlem!

Stöd Muskö Hembygdsförening genom att bli medlem.

Som medlem får du MUSKÖBLADET hem i din brevlåda.

Läs mer här!


Ur Musköbladet nr 2, 2017

Reportageteam dömt för brott mot skyddslagen

Två personer dömdes till dagsböter i mitten av mars för brott mot skyddslagen sedan de befunnit sig på ett skyddsområde i anslutning till Berga amfibieregemente.

Hjort räddad från säker död!

Denna vackra dovhjort hittades av en slump i mitten av mars i ett område med sly intill en sedan flera år tillbaka oanvänd hage. Den hade trasslat in sig i stängseltråd som legat löst och utspritt i slyn.

Högljudda fartdårar svåra att stoppa

På Muskö dånar emellanåt bilar med defekta avgassystem fram i höga hastigheter. Boende störs och oroas över den trafikfara som hastigheten innebär.

Efterlysning!

Har du någon äldre målning eller teckning (tavla) föreställande gamla eller fortfarande existerande hus/gårdar på Muskö?