Sjöräddningssällskapets svävare vid sökningsinsatsen. Foto: P-O Sännås

En skridskoåkare i 70-årsåldern hittades drunknad i en isränna mellan Lugnet och Jungfruhuvud tisdagen den 26 januari.

Försvarsmakten hade brutit upp en isränna utan att varna allmänheten vilket riktlinjerna kräver.

I stället för ett dygn i förväg, skickades informationen ut drygt sex timmar efter brytningen.

Vid 11-tiden på måndagen gav den omkomne sig ut på isarna med långfärdsskridskor från Söderby brygga. Mannen bedömdes vara en erfaren skridskoåkare och han var utrustad med isdubbar och ombyte.

Vid 20-tiden rapporterade anhöriga mannen saknad sedan de sett att hans bil stod kvar vid bryggan.

Larmet utlöste en stor sökinsats av polis, sjöräddningshundar, räddningstjänst, Sjöräddningen och Kustbevakningen både på land och i vattnet. Sökarbetet försvårades av dimma under kvällen och natten. Tidigt på tisdagsmorgonen hittades mannen död i isrännan.

Kalle i Lugnet såg på måndagsmorgonen hur HMS Trossö bröt en ränna mellan Berga och basen på Muskö. Baserna används av Amf 1 och 4:e Sjöstridsflottiljen.

Isarna på Horsfjärden låg fasta och utgjorde ett populärt område bland skridskoåkarna.

Helgen innan olyckan hade hundratals människor åkt skridskor i trakten berättade Kalle.

Han drog slutsatsen att den uppbrutna isen – i kombination med den kraftiga dimman den dagen – skulle utgöra en dödsfälla på skärgårdsisen.

Han slog larm till polisen genom att ringa till Lars Jonsson i Valinge som sedan i sin tur ringde till Amf 1 på Berga. Tre timmar senare gick informationen ut till allmänheten.

Den tragiska olyckan och bristerna i informationen har inneburit att Försvarsmakten nu gör en översyn av sina regler och riktlinjer för att förbättra sjösäkerheten för allmänheten som ger sig ut på isen. Presschefen Philip Simon sade i ett uttalande att ambitionen är att informera i så god tid som möjligt när vi ska bryta en ränna.

– Här har vi brustit lite, i och med att vi inte informerade 24 timmar innan.

Foto: Sjöräddningen

Brottsmisstanke kring dödsolyckan i isrännan

Måndagen den 1 februari beslutade sjöpolisen att inleda en förundersökning om brott då Försvarsmakten brutit isränna utan att informera om det i tid.

Enligt regeln i Sjöfartsverkets föreskrifter ska information om isbrytning ske 24 timmar innan den påbörjas.

Rännan bröts trots att det samtidigt var öppet vatten utomskärs mellan Berga och Muskö. Pressekreteraren på Försvarsmakten Jesper Tengroth förklarade varför:

– Vi behöver ha handlingsfrihet. Det kan vara aktuellt att gå inomskärs så vi behöver ha flera vägar.

Enligt regelverket rekommenderas den som skall bryta isränna att först informera Sjöfartsverket eller polisen. Observera att det bara är en rekommendation.

Om åklagaren väcker åtal riskerar den som beordrade att rännan skulle brytas att dömas för vållande till annans död.

Hela händelseförloppet timme för timme de aktuella dagarna ser ut på följande sätt:

MÅNDAG
08.30 HMS Trossö lämnar Berga örlogsbas och bryter isränna till örlogsbasen på Muskö.
09.45 Börje Liljestad ser från sitt hus på Muskö Havsbad Trossö komma genom isen. Han ringer och varnar Kalle i Lugnet som var på väg ut på isen med sin fyrhjulning.
10.00 Kalle i Lugnet larmar polisen.
11.00 Mannen ger sig av från Söderby brygga i kraftig dimma.
11.30 Lars Jonsson larmar Berga örlogsbas.
14.30 Information om isbrytningen skickas ut av Försvars makten.
19.50 Myndigheterna larmas om att skridskoåkaren saknas.

TISDAG
07.49 Räddningshelikoptern hittar en död kropp i isrännan mellan Lugnet och Jungfruhuvud.


Bli medlem!

Stöd Muskö Hembygdsförening genom att bli medlem.

Som medlem får du MUSKÖBLADET hem i din brevlåda.

Läs mer här!


Ur Musköbladet nr 2, 2016

Bra år för säl och örn – sämre för ejdern

Skärgårdsstiftelsen har inventerat djurlivet i skärgården i 31 år, vilket ger ett bra underlag för att dra vetenskapligt underbyggda slutsatser.

Barn fick träffa djur på Arbottna

Påsklovslediga barn fick den 29-31 mars chansen att besöka Arbottna gård.

Bergvik – historien om ett gammalt torp

I torpstugan på Bergvik finns ett album med fotografier från farmor Olgas och farfar Gustavs dagar.

Helikopter finns för ö-bofasta

Waxholmsbolaget har en tjänst som kallas helikoptertrafik, och som bara är till för bofasta öbor utan linjetrafik i Stockholms skärgård.